maandag 8 augustus 2016

Review: Ahkmed - The Inland Sea (Elektrohasch, 2016) (Progressieve Rock)

Ahkmed werd in 1998 te Melbourne, Australië, opgericht en bestaat uit: Carlo Iacovino - sologitaar, Dan McNamara - basgitaar en John Paul Caligiuri - drums en zang.
De band bracht in 2002 hun debuut EP "Adventures Involving Nudity" in eigen beheer op CD uit, gevolgd door "The Wide Wheelin' Feeling" (CD-R EP, eigen beheer, 2003), "Ahkmed" (CD-R EP, eigen beheer, 2003) en "In Your Neck Of The Dying Woods" (CD-R EP, eigen beheer, 2005).
Vervolgens bracht het R.A.I.G. label in 2007 hun debuut album "Chicxulub" uit, een compilatie van eerder verschenen nummers van hun CD-R's en in 2009 verscheen het album "Distance" via het Elektrohasch label, zowel op CD als op LP.
Op 29 juli 2016 is hun nieuwe album "The Inland Sea" op CD en 2LP verkrijgbaar en deze is ook dit maal door Elektrohasch uitgebracht.

Het album bevat 5 lange nummers, waarvan "Kaleidoscope" de eerste is en hierin hoor ik de band een bijna 11 minuten durende mix van progressieve rock en ambient spelen, waarbij het tempo gemiddeld is en invloeden van stonerrock en Colour Haze te horen zijn, die halverwege verandert in een fantastisch stuk psychedelische progressieve rock met een hypnotiserend ritme.
Daarna schotelt de band me het titel nummer "The Inland Sea" voor en krijg ik een geweldig lekker progressief rock nummer te horen met enkele prima tempowisselingen, dat in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt, maar na enkele minuten iets meer snelheid krijgt en steviger wordt, om vervolgens opnieuw te veranderen, waarna ik een mix van soundscapes en psychedelische rock hoor.(luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Dan volgt "Last Hour Of Light", dat 20 minuten duurt en daarin laat Ahkmed me genieten van een rustig startend progressief nummer, dat voorzichtig opgevoerd wordt, zodat er een verrukkelijk stuk rock ontstaat, dat tevens een licht hypnotiserend ritme bevat, om iets over de helft van het nummer te veranderen in een hypnotiserend psychedelisch progressief nummer.
In het volgende nummer, dat "Pattern Of Atolls" heet, zet de band me een schitterende progressieve rock song voor, die in een rustig tempo start, langzaam opgevoerd wordt en tegen het eind verandert in een uitstekende stonerrock song.
Het laatste nummer van het album heet "The Empty Quarter" en ook hierin laat de band me weer genieten van een heerlijke mix van stoner en progressieve rock, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt, waarmee Ahkmed me 15 minuten in de ban van hun muziek heeft weten te houden.

"The Inland Sea" van Ahkmed heeft me van begin tot einde weten te boeien en ik kan dit meesterwerk dan ook van harte aanbevelen aan elke liefhebber van stoner, psychedelische en progressieve rock.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten