maandag 12 september 2016

Review: Sankt Otten + N - Männerfreundschaften Und Metaphysik (Denovali Records, 2016) (Avant Garde)

Het Duitse duo Sankt Otten, dat bestaat uit: Stephan Otten - drums, synthesizers en programma's en Oliver Klemm - sologitaar, basgitaar en synthesizer, startte reeds in 1999 en bracht al 9 albums uit.
De band heeft sinds 2009 een contract met het Denovali Records label en hun CD/2LP "Messias Maschine" is de eerste, die in 2013 via dit label is verschenen.
Tussen 2013 en 2015 verscheen er een trilogie van de band, bestaande uit de albums "Gottes Synthesizer, Sequeencer Liebe", "Messias Maschine" en "Engtanz Depression" ("Close Dance Depression").
Hun nieuwe album, het tiende, dat eind september 2016 uit komt, is een samenwerkingsverband met gitarist Hellmut Neidhardt en heet "Männerfreundschaften Und Metaphysik" en wordt, ook deze keer, door het Denovali Records label uitgebracht.

"Männerfreundschaften Und Metaphysik" bevat 8 nummers, waarvan "Eigentlich Ist Alles Schön" het eerste is en hierin hoor ik de band met zware tonen, die in een traag tempo gespeeld worden, een dreigend nummer ten gehore brengen, dat gevolgd wordt door "Massiere Die Maschine", waarin ik, bijna 13 minuten lang, een verrukkelijk krautrock nummer met een hypnotiserend ritme te horen krijg, waarbij stil zitten niet aan de orde is.
Daarna zet de band me "Manchmal Schmeckt Nichtmal Der Kaffee" voor en speelt daarin een langzaam stuk muziek met een licht hypnotiserend ritme en een trieste ondertoon, waarna "Heile Welt" volgt en ik opnieuw een rustig nummer te horen krijg, dat lichtelijk dreigend klinkt en kerkelijke invloeden bevat (luister naar dit nummer via de soundcloud link onder de recensie).
Dan schotelt Sankt Otten + N me een heerlijk avant garde nummer voor, getiteld "Auf Drei Lasen Wir Los" en daarin zitten tevens krautrock en soundscapes invloeden, zodat het geheel fantastisch klinkt.
In "Milchmädchen Und Herrenchocolade" laat de band me genieten van een uitstekend swingend avant garde nummer, waar een hypnotiserend ritme in zit en in "Diese Bessre Welt Ist Auch Nicht Besser" zet de band me weer zo'n schitterend rustig zwaar klinkend avant garde nummer voor, dat tevens van hemelse klanken voorzien is en door dit contrast sereniteit uit wasemt.
Het laatste nummer van het album heet "Am Ende Der Fahenstange" en daarin krijg ik een prachtig stuk soundscape te horen, die door een eentonige synthesizer  klank wordt ondersteund.

"Männerfreundschaften Und Metaphysik" van Sankt Otten + N is een werkelijk schitterend album, dat me van begin tot eind heeft geboeid en ik kan elke liefhebber van avant garde deze schijf dan ook van harte aanbevelen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten